Wederom Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Cora - WaarBenJij.nu Wederom Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Cora - WaarBenJij.nu

Wederom Gambia

Door: Cock

Blijf op de hoogte en volg Cora

14 Augustus 2019 | Gambia, Kololi

Eindelijk was het dan zover 6 augustus 2019 onze vakantie naar Gambia gaat van start. Rita was om half 10 bij mij en heeft Liane, Henriette en mij afgeleverd op het station van Ermelo, we zouden de trein van iets voor tienen nemen dus we waren keurig op tijd. Er was sprake dat er veel werkzaamheden op het spoor zouden zijn dus wij hadden zoiets van beter een uur op Schiphol relaxen dan een kwartier stress in de trein. Alles ging heel voorspoedig en met ruim 1,5 uur trein reizen waren we op Schiphol. We besloten direct door te gaan zodat we al die verplichtingen achter de rug hadden en we konden genieten van het eten, drinken en lekker mensen kijken. De controles gingen hoegenaamd feilloos dus dat ging ook prima bella. Wat te eten en drinken gekocht, lekker opgepeuzeld wat winkeltjes bekeken op op een gegeven moment de gate opgezocht. We waren nog heel niet de eersten maar het viel ons op dat er nog geen vliegtuig stond...afijn daar kwam het grondpersoneel en zij vertelden dat we bijna konden boarden maar dat het toestel er nog niet was, ja duuuh hadden wij ook al gezien. Wachten, wachten en ja hoor daar kwam het toestel; weer een mededeling er was veel bagage en veel passagiers die mee moesten, daardoor moesten we een tussenstop op Faro maken én niet alle handbagage kon in de cabine dus of er nog vrijwilligers waren die hun handbagage kosteloos in het ruim wilden hebben. Hou es ff op zeg nog een keer het risico lopen om je koffer niet mee te krijgen......Wij zijn gaan staan maar niet om de koffer af te geven om in te checken, maar om te zorgen dat we in de vliegmachine kwamen om de trolley in het bovenvak te schuiven...tis gelukt! Na ruim 3 uur vliegen kwam Portugal in zicht het tanken zou een half uur duren maar je raad het al een uur waren we zo ‘kwijt’ helaas niks aan te doen we zijn overgeleverd....nou ja we zitten droog en ook nog lekker warm, toen op naar Gambia.

7 augustus 2019
Vandaag hebben we een relaxdag, ‘s morgens eerst heerlijk van het ontbijt genoten, daarna de telefoonkaart, het geld, ontbijtpakket voor morgen en boodschappen geregeld, verder heerlijk de hele dag aan zee gezeten en ‘ s avonds niet te laat naar bed want we moeten de volgende dag vroeg op voor de trip naar Senegal.

8 augustus 2019
De wekker gaat om 5.00u want vandaag staat de excursie naar Senegal op het programma, ff lekker douchen en om 5.45u gaan we richting de receptie om ons ontbijtpakket op te halen en ons aan te sluiten bij de groep uit NL waar we deze excursie samen mee doen. Iedereen is op tijd en de gidsen staan ook al bij de ingang van het hotel te wachten, tijd om te vertrekken. We worden verdeeld over 2 busjes en rijden richting de haven. Onderweg valt het op dat er overal geiten langs de weg staan, deze zijn voor het offerfeest van aanstaande zondag. Bij de haven aangekomen zijn we helaas net te last de boot vertrekt net voor onze neus. Wachten op de volgende, we zoeken een plekje en beginnen maar es ff aan ons ontbijtpakket, wow ze hadden boter voor een heel jaar op mijn brood gedaan, vonk nie zo heul lekker. Afijn de boot kwam eraan dus het pakket kon weer in de tas. Eerst moesten de mensen vanuit Senegal eraf en daarna konden wij erop, jooooow wat een chaos. Ook hier was te merken dat het offerfeest was, overal waar je keek geiten, geiten en nog eens geiten. Op het dak van bussen, op een kar, in een zak enz. kvermoed dat ze hier nog nooit van de partij van de dieren gehoord hebben. De vrachtwagens en auto’s er ook bij op en we dachten dat we zo ongeveer wel konden gaan, maar nee er gingen een aantal hekken open en daar kwamen nog drommen mensen uitgestoven die wilden ook nog een plekje op de boot bemachtigen, twas net alsof het een wedstrijd was zo van heb je het gehaald dan mag je mee en zo nee dan heb je giga veel pech, echt niet voor te stellen, net een afvalrace.
Na ruim een half uur varen komt Senegal in zicht. Ook daar is weer alles geit, ze worden door het water naar boten gedragen om naar de overkant te gaan en er staan er ook weer tig te wachten om met de pont mee te kunnen, het is trouwens de pont van Texel die hier nog prima dienst doet en in Nederland allang afgeschreven was. We zetten voet aan wal en ook daar hebben we meteen vrienden het gekke is dat ik ze niet ken, maar zodra je dus blank bent zijn ze je vriend...hier vragen ze maar gelijk om je telefoonnummer want dat is handig als je hun vriend bent, doe ff normaal jonguh ik ben dan wel blank maar niet helemaal achterlijk....
Tussen de drommen mensen door naar de jeeps die ons door het wildpark van Senegal zullen crossen. Halverwege de route komen we bij een soort van grensovergang we moeten allemaal uit de jeep, paspoort laten zien, scan van de handen laten maken en we worden op de foto gezet, bij iedereen is alles goed en we kunnen weer doorrrrrr. Na een kleine tijd komen we bij het wildpark aan er wordt nog even een sanitaire stop gedaan en dan gaat de tour toch echt beginnen. Officieel is het het regenseizoen maar er is nog bijster weinig regen gevallen, dus de wegen zijn kurkdroog en ook hier worden de dieren bijgevoerd. We kwamen aan bij een voederplaats en daar stond de neushoorn, zebra, knobbelzwijnen en antilope’s. Even laten spotten we de giraffe super gaaf om te zien. Even later nog buffels en een twee andere giraffen, prachtige beesten zijn dat. Zo crossen we nog een tijdje door de bush bush en opeens zijn we weer op het punt waar onze reis begon, maar nu voor een lekkere pizza. Nadat we die opgesmikkeld hadden begon de reis van vanmorgen weer maar dan ik omgekeerde volgorde, het enige verschil was dat er nu een ambulance op de pont stond die ook naar de overkant om
hulp te gaan verlenen dus we voeren op volle kracht, de grote vraag die blijft was ie op tijd.....

9 augustus 2019
Vandaag hebben we een relaxdag en verwerken we de indrukken van gister, we liggen heerlijk op het strand onder een parasolletje en doen vooral niks. Top weertje en ons hoor je niet.

10 augustus 2019
De wekker gaat weer redelijk op tijd, want vandaag doen we de vier trips op een dag een excursie die ik in februari ook gedaan heb. Het blijft een mooie excursie. We beginnen op de markt in Serekunda, dat het morgen offerfeest is is nog steeds te merken mega wat een mensen. We proberen een gangpad door te komen, maar er is geen doorkomen aan. Er denkt ook een man met een motor door dat gangpad te komen maar dat gaat even anders. Iedereen begint zich ermee te bemoeien, wat ze zeggen verstaan we niet maar het blijkt wel dat men het niet handig vindt dat hij daar met z’n motor tussen de mensenmassa staat. Op het lange lest trekt onze gids de sleutel uit het stopcontact en druipt hij af. Wij werden door de dames achter de kraam vast gehouden anders hadden we tussen de vissen gelegen zoveel duw en trekwerk was het. De andere meiden uit NL die deze excursie vaker doen hadden ook nog nooit zoveel mensen op deze markt gezien. Na een tijdje tussen de verse vissen, blote kippen, vers geslacht vlees en andere koopwaar doorgelopen te hebben stond de andere gids met de jeep op ons te wachten om naar de volgende bijzonderheid te gaan. Eerst ff wat drinken en de rit kon weer aanvangen.
De reis ging ff wat langer duren dan gepland, wow wow wow echt overal mensen, mensen en nog eens mensen. De volgende stop was bij Lamin lodge voor een lekker bakje koffie met de welbekende oliebolletjes, ze blijven heerlijk. De apen hebben ook deze keer vakantie dus we zien ze niet. Nog even een stukje uitleg gekregen over de oesters wie ze vangen wat ze met de schelpen doen en wie verantwoordelijk is voor welke taak. Weer in de jeep nu op weg naar Paradise Beach, het ritueel herhaald zich, file, file file. Na een tijd gereden te hebben zijn we er dan eindelijk, we krijgen een heerlijke lunch en hebben daarna tijd voor onszelf op het naar de Gambianen zeggen mooiste strand van Gambia. We hebben een bedje op het strand opgezocht en zijn een poosje naar Rusland gegaan.
Daarna weer in de jeep en over de gebaande en ongebaande wegen op naar de vismarkt. Vieuw de lucht kwam je al tegemoet niet te harden. Gekeken bij de ovens waar ze de vis aan het roken waren en als laatste nog naar het strand waar de vis aan land gebracht en verkocht werd. Toen weer in de jeep naar het hotel waar we moe en met weer een dag vol indrukken aankwamen.

11 augustus 2019

Vandaag was het zondag, we zouden naar de kerk van Arnest en Andrea. Het was offerfeest dus de vaste chauffeurs konden helaas niet rijden. Via via had ik een taxi geregeld maar de grote vraag was komt hij opdagen. We hadden afgesproken om 9.00u Iets voor 9.00u naar de weg gelopen en ja hoor hij was er, toppie. Op de weg was niks te doen, iedereen was aan het feest vieren dus we waren snel bij de kerk. Even buiten gewacht, hier en daar kwamen de buurtgenoten ff een kijkje nemen en ons de hand schudden velen waren in mooie kleding, want ook zij gingen naar het offerfeest. Om 9.30u begonnen we, ze kunnen het dus wel. De gemeente had huiswerk meegekregen omdat ze er vorige week met de discussie niet uit kwamen. Dat ging deze week dus verder, de meesten waren het samen eens en die het er niet mee eens waren riep Arnest op om eens ben hen thuis te komen om er nog eens over door te praten. De deuren van de kerk stonden open en we zagen een man wat heen en weer lopen met een geit, nog eens en hij werd naar de grond gedrukt, jullie kunnen bast wel raden wat er mee gebeurde het was nl nog steeds offerfeest ik was blij dat ik er niet alles van kon zien brrr.
Na nog weer gezongen te hebben begon de ds zijn preek. Na de dienst nog even met Arnest en Andrea gepraat en ja je geloofd het bijna niet de taxichauffeur stond alweer op ons te wachten en bracht ons keurig weer naar het hotel. Verder rustdag gehouden.

• 15 Augustus 2019 - 11:22

Marianne:

Wat schrijf je toch leuk! Het is net alsof ik het voor me zie.
    Heb je zelf al geit gehad?
    Fijne vakantie!!!

• 16 Augustus 2019 - 08:35

Ma Mulder:

ha cora wat een belevenis zeg jij heb heel veel gezien hoor om nooit te vergeten groetjes