Laatste dagen - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Cora - WaarBenJij.nu Laatste dagen - Reisverslag uit Sámara, Costa Rica van Cora - WaarBenJij.nu

Laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg Cora

19 Augustus 2022 | Costa Rica, Sámara

14 augustus, vandaag hebben we een rustdag en hoeven we niks, we besluiten rustig aan te doen, soort van uit te slapen en te genieten van de ruime kamer. Voor het ontbijt moeten we een stukje lopen naar de ontbijtzaal en daar mogen we van de kaart kiezen. Yes er staat ook yoghurt op met fruit, dus jullie raden het wel, dat wordt voor vandaag de keuze ipv de rijst met bonen, ze stonden er ook op hoor, maar ik moet zeggen, dat gaat toch wel iets vervelen, oooh klinkt heel verwend. Verder zitten we deze dag lekker buiten in het zonnetje, eten en drinken wat en laten al het moois wat we de afgelopen dagen gezien hebben nog eens de revue passeren.

15 augustus

We worden weer wakker in de ruime kamer en leven nog steeds uit de koffer, de geur die daar uitkomt is niet meer die van Robijn morgenfris, maar meer die van natte hond…afijn gelukkig is dat bij de meesten van de groep het geval dus we vallen niet op. Vandaag staat er weer een redelijke rit op het programma want we gaan naar de kust bij Samara. Eerst genieten we nog van het heerlijke ontbijt met de yoghurt en het fruit, wat een genotje. De koffers belanden weer in de bus en we kunnen gaan! Weer is het hobbelen, maar klagen doen we niet. De chauffeur doet voorzichtig aan en vraagt regelmatig aan onze reisleider waar hij heen moet, kweenie hoor, maar gelukkig komen we wel steeds bij de juiste hotels aan. Onderweg stoppen we bij een tentje en daar is een verrassing voor ons zegt de reisleider. Wij denken minstens aan een lekker stuk gebak, dat was er ook, maar dat was voor eigen rekening en dat was ook niet de verrassing die zij bedoelde, wel vertelde ze ons dat we goed om ons heen moesten kijken, gelukkig waren we daar inmiddels wat op getraind, want ja als je wat wil zien moet je dat doen en vooral wat hoger dan schofthoogte, dus we lopen regelmatig met onze neus in de lucht en ja hoor hier in de bomen zitten weer papegaaien, wow wat gaaf om zo te zien, het blijft verbazen al die dieren zo in het wild. Uiteraard zijn de nodige plaatjes geschoten de koffie gedronken en toen weer in de bus en doooorrrrr. In de middag waren we bij de kust, wat een prachtig onderkomen voor de laatste dagen, we zaten pal aan het strand. Qua uitstraling was het het meest luxe hotel waar we geweest waren, maar de incheck ging ook het meest ingewikkeld, afijn dat mocht de pret niet drukken, de omgeving was schitterend. We zijn begonnen met een lunch aan het strand en het genot van het uitzicht over de oceaan, magnifiek. Die middag hebben we wederom niet veel gedaan, behalve op het ligbed aan het strand liggen, heel vervelend maar niet heus. In de avond bij het hotel gegeten en ook daar was voor ons niks mis mee, velen van die groep die wat later kwamen om te eten moesten 3 of 4 keer bestellen voordat ze wat kregen en zo ellenlang wachten, wij waren ze net voor, dus niks te klagen. Na het eten nog gezellig gezeten met de groepsgenoten en niet al te laat naar de kamer gegaan.

16 augustus

Vandaag een vrije dag aan de kust dus geen haast voor het ontbijt en om vroeg uit bed te gaan, maar ons lichaam is zo gewend aan op tijd opstaan dus zo ook deze morgen. Even een lekker douche genomen, aangekleed en toch weer op tijd ontbijten. We konden weer van de kaart kiezen oen ja er was weer yoghurt dus dat gekozen, zien dat we met gemak weer een beetje in in het ritme van thuis komen, want het is 1 van de laatste vakantiedagen aan de andere kant van de aardbol.

Voordat het er is moet je even geduld hebben, maar we klagen niet, want we hoeven vandaag niks, alleen maar nagenieten van alle super gave dingen die we gedaan en gezien hebben. Na het ontbijt gaan we weer nog terug naar ons huisje togen onze badkleding aan, slaan de handdoek onder de arm en gaan heerlijk aan het strand onder een parasol liggen, zo komen we de dag wel door. We hadden in de avond een bonte avond, onze reisbegeleider had een heerlijke maaltijd voor ons allemaal gemaakt, omdat het gisteravond niet zo’n succes was voor velen in het restaurant. We konden met z’n allen in het huisje van 1 van onze reisgenoten, hebben daar heerlijk gegeten en gezellig gekletst, maar dat was nog niet alles, bij een bonte avond hoort natuurlijk meer. Ze had ook een Piñata gekocht. Voor de mensen die niet weten wat een piñata is, hierbij de uitleg van Wikipedia ; Depiñatawordt gevuld met snoep, confetti en eventueel kleine cadeautjes, waarna hij wordt opgehangen. Er mag geblinddoekt tegenaan geslagen worden, zodat er wanneer hij breekt, een stortvloed van snoepjes, confetti e.d. over de aanwezigen valt. We hadden de groep gesplitst naar de dames tegen de heren ben de reisleider had tig vragen verzonnen en daarop moest zo snel mogelijk een antwoord gegeven worden en wie het goed had mocht geblinddoekt en aangemoedigd door de teamgenoten meppen tegen de pinata. Ik hou niet van spelletjes, maar rammen tegen dit ding was hilarisch. Alle ramen zijn gelukkig in het huisje gebleven, behalve de bezemsteel die is gesneuveld.

Nadat de pinata het begeven had en we ons allemaal vol gegeten hadden hebben we gezamenlijk de afwas gedaan, nog wat gekletst en toen weer naar ons eigen huisje. Daar aangekomen hadden we een klein ongenodigd gastje een klein kikkertje zat ons in de hoek van het toilet aan te staren. Tsja daar sta je dan….Alle moed die in me is verzameld een glas en een schotel opgezocht en hup Jacquelientje daar in gevangen, de buitendeur open en haar met een ferme slinger de tuin in laten vliegen, dat had ze nog nooit gedaan dat weet ik zeker, heb haar ook nog wel ff welterusten gewenst, later dacht ik misschien heeft ze wel een hersenschudding…sorry. Wij zijn ook maar gerust gaan slapen.

17 augustus

Vandaag nog een paar laatste uurtjes aan de kust en dan weer een lange rit voor de boeg naar San Jose, maar eerst weer het vaste ochtendritueel van douchen en het ontbijt, weer heerlijk de yoghurt met het geluid van de zee op de achtergrond en brutale vogels die ook proberen mee te eten van het ontbijt. Na het ontbijt terug naar ons huisje, daar binnengekomen

zien we dat we weer een ongenode gast hebben, snotsie zeg, zit daar in de hoek een mega kikker, gisteravond had ik kleine Jaquelientje naar buiten gewerkt, maar ik vermoed dat die kleine nu ff haar moeder gestuurd heeft om revanche te halen…tsja daar sta je dan weeeeerrr. We besluiten der rustig te laten zitten en doen onze koffers goed dicht, pakken de handdoek want we kunnen nog even heerlijk bij het strand zitten voordat we de lange rit naar San José gaan aanvangen. Rond 11.00u moesten we uitchecken, konden de koffers weer in de bus en beginnen we aan de lange rit naar San Jose. Onderweg stoppen we een aantal keer hetzij voor iets eten en of drinken. We zien van alles tijdens de rit en weer is de conclusie; wat is Costa Rica een schitterend land. In de avond komen we aan in San Jose. Het hotel zit midden in de stad en we hebben een prima kamer. Onze reisleider heeft een restaurant in de stad geregeld en daar hebben we ons galgenmaal. De buschauffeur is deze avond ook mee uiteten en hij wordt namens onze groep bedankt voor het veilig touren met ons door Costa Rica. Na lekker gesmuld te hebben lopen we weer terug naar ons hotel met de prima kamer , maar waar je als je airco aan doet lijkt het net alsof er een mega truck naast je bed staat te brullen dus die laten we in de nacht maar ff uit.

18 en 19 augustus

De laatste dag alweer, best jammer maar ook wel weer fijn om naar het eigen bed te gaan en niet meer uit de koffer te leven. We kunnen deze laatste uren in Costa Ricazelf invullen. We gaan naar het ontbijt de stad in, bezoeken een markt en bekijken de kathedraal van binnen. Kopen koffie en wat lekkers en gaan heerlijk een poos op het plein in de zon genieten van het straatleven. Met enige regelmaat worden we aangesproken door mensen die in de nacht ook op straat leven, ze hebben trek in een hamburger….na een tijdje in de stad geweest te zijn gaan we terug naar het hotel om de laatste dingen in de koffer te doen, ons om te kleden en gereed te maken voor vertrek. Iedereen is op tijd zodat de bus ons naar het vliegveld kan gaan brengen. Het is niet ver en dan kan het inchecken beginnen, alles gaat gelukkig zonder slag of stoot, iedereen mag mee en we laten niemand achter. Dan start de tijd van het wachten, zo jammer dat dat erbij hoort, we eten en drinken weer, kletsen met groepsgenoten en doden zo de tijd. Dan is de tijd van het boarden aangebroken stappen we in en beginnen aan de terugvlucht naar ons kikkerland. De lange vluchten van Lufthansa zijn niet de vluchten waarop ze je vol stoppen met eten en de pasta die je krijgt heeft ook bij lange na niet de kwaliteit als die van het eten in Costa Rica ( zo ff lekker drammen). Maar goed aangezien het fijner slaapt met een volle maag dan een lege, eten we er wel van. Verder kan ik van de terugvlucht niet heel veel vertellen gezien het feit dat ik die grotendeels slapend heb doorgebracht. We komen in de buurt van Frankfurt en daar gaan we nog ff landen voor de tussenlanding en dan het laatste stukje naar Amsterdam. Het overstappen gaat voorspoedig en we vertrekken weer. Vanaf de oostkant komen we ons kikkerland binnen en na bijna een uur vliegen staan we weer met beide voetjes aan de grond. Lopen naar de bagage band en dan willen we als de brandweer naar huis, we zijn inmiddels al een mooie poos aan het reizen. Het duurt even voordat de bagage er is, maar gelukkig we kunnen met onze eigen koffers naar huis. We kopen nog een tosti van bruin brood met daarop heerlijke Goudse kaas en hebben fijn aansluiting met de trein die ons naar Dronten brengt. Onze taxichauffeur haalt ons daar op, dan naar onze auto’s, onderweg nog wat boodschappen doen en dan zit het geweldige avontuur erop, wordt het nagenieten, wat was het mooi!

• 07 Oktober 2022 - 15:11

Wilna :

Nouu leuk weer te lezen Cock